Mörkerseende och andra antologier

Omslaget till Mörkerseende

Mörkerseende, en skräckantologi

Mörkerseende är en antologi som nyligen har kommit ut på Epok förlag i vilken alla noveller kretsar kring hemsökta hus. Jag medverkar tillsammans med namnkunniga och begåvade författare som Pål Eggert, Jenny Milewski, Susanne Samuelsson med flera.

Det här är första gången jag har blivit ombedd att bidra till en antologi och det var något som gjorde att jag fick lite prestationsångest, och det var förvånansvärt svårt att skriva något. Den första novellen jag började på förkastade jag innan jag blev klar, och det tog ett tag innan det verkligen lossade. Men med några koppar starkt kaffe på ett spanskt café förra hösten fick jag till sist en idé och hade lyckligtvis med mig ett anteckningsblock. Jag skriver väldigt sällan för hand, men nu fyllde jag flera sidor och insåg att jag var något på spåren.

Det blev till sist novellen Jag låter mig röras i vilken jag ställer mig frågan om vem som egentligen är hemskast i ett spökhus.

Mörkerseende har redan recenserats av Farbror Atlas och finns att köpa på till exempel adlibris och bokus.

Förutom Mörkerseende medverkar jag i ytterligare några antologier i år. I våras kom 9 Vampyrnoveller och jag bidrar med en liten blodsugande historia. Den utmärkta fantasyföreningen Catahya har också nyligen kommit med antologin Magiker och maskiner. I den kan man bland annat hitta min novell Skivinspelningen (som också är med i Skymningssång).

Men det slutar inte där, för senare i höst kommer antolgoin Framtidsnovellen, där man kan läsa min novell Kulturkontrollanterna – en novell som faktiskt började som en juldrapa här på bloggen.

Dessutom har jag flera andra noveller på gång. Om nu någon skulle tycka att det kunde vara kul med en ny novellsamling från min penna.

Lämna en kommentar