Recension av Kleptomania av Kristina Hård

Det är synd att avslöja för mycket av handlingen i Kristina Hårds Kleptomania – inte för att den innehåller stora överraskningar, utan snarare för att jag inte vill frånta andra läsare nöjet att själv upptäcka den värld som hon har skapat och börjar utforska i detta som är den första volymen i serien ”Arvet efter Kaiser”.

Men lite kan jag kanske säga – vi förstår tidigt att boken utspelar sig ett några år fram i tiden, men inte allför många. Mycket är bekant med vår samtid, men det har också hänt en hel del saker. Dessutom finns det inslag som är direkt hämtade från svensk folktro – och denna mix av science fiction och någon sorts urban fantasy är verkligen lyckad.

I alla sin enkelhet är det en spännande bok som det är svårt att lägga ifrån sig – lika mycket som du vill veta vad som händer vill du få reda på mer av världen och i huvudet pussla ihop bitarna som du får serverade av Kristina Hård. Det hela är egentligen inte mycket mer än en introduktion, men som sådan är det mycket givande och fantasieggande.

Jag har inte läst något av Hård tidigare men gillar det jag läser. Hennes prosa är rapp och välformulerad. Hon är rask med att gå ut och in i huvudet på de olika personerna i berättelsen, möjligtvis lite för rask – i alla fall i början innan jag har vant mig vid greppet. Men å andra sidan så utnyttjar hon möjligheterna som finns med en allvetande berättare till fullo och serveras oss berättelsen mycket snyggt ur olika perspektiv. Det hela slutar dessutom med att vi läsare vet mer än personerna i boken och bara det kan skapa stor dramatik.

Kleptomania är såväl intressant som välskriven och jag ser redan fram emot nästa del i serien. Och jag som oftast undviker bokserier!

Köp boken här:

Science fiction-bokhandeln
Adlibris
Bokus

Lämna en kommentar