Recensioner av Klockan och spegeln

Klockan och spegeln börjar vid det här laget samla på sig några recensioner, så jag tänkte att det kunde vara en någorlunda vettig konsumentupplysning att berätta vad diverse bokbloggar och läsare tycker.

Först ut är bokbloggaren C.R.M. Nilsson som anser att Klockan och spegeln på gott och på ont påminner om böckerna bloggaren läste som ung, men konstaterar också att världsbygget fungerar bra och är intressant.

Gytet Malor är en spännande plats, som jag nog gärna återvänder till. Jag skulle också vilja fortsätta utforska multiversum. Helt enkelt skapar boken ändå ett sug i mig efter mer.

Läs hela recensionen här: http://lacrimamens.com/blog/klockan-och-spegeln.html

klockanochspegeln4

Nättidningen Barrikaden tycker det är ett spännande äventyr och uppskattar framförallt romanens persongalleri. Som författare är det naturligtvis tveksamt om man ska kommentera en recension, men den här gången får jag dock göra ett undantag och påpeka att det ”plot hole” som nämns i Barrikadens recension faktiskt behandlas i romanen, men jag tar till mig att det uppenbarligen inte var tillräckligt tydligt.

Patrik Centerwalls debutroman ”Klockan och spegeln” (Undrentide förlag) innehåller klassiska fantasyinslag som: Vandring, vapen, värdshus, visor, vägskäl, våghalsar men kanske framförallt vänner – vilket är den bästa v-ingrediensen i det hela då boken innehåller flera intressanta karaktärer. Däribland huvudpersonen Marcus, men kanske framförallt karaktärerna runt om.

Läs hela recensionen här: http://barrikaden.se/2018/07/13/recension-klockan-och-spegeln/

Håkan på bokbloggen Håkans Hörna är den som hittills är mest entusiastisk och undrar om inte Klockan och spegeln kan bli en framtida klassiker bland ungdomsfantasyböcker.

När jag läste denna så fick jag lite nostalgi-känsla av de böcker man läste som ungdom, t.ex. Ursula Le Guin, C.S. Lewis och Tokiens Bilbo, och att kunna sätta sig bredvid dessa klassiker är inte fy skam.

Läs hela recensionen här: http://hakanshylla.blogspot.com/2018/07/patrik-centerwall-klockan-och-spegeln.html

Sedan har det också dykt upp några läsarkommentarer på nätbokhandlare och goodreads som jag inte kan låta bli att dela med mig av:

Jag finner mig själv inte kunna släppa boken när den väl fått mig fast, någonstans i mitten av kapitel två. Lyckligtvis är jag själv, i ett sovande hus och kan läsa ostört. Jag rycks med på ett sätt som jag inte räknade med. Jag fullkomligt älskar den. Jag kände det som om att jag var ”där”, mitt i händelsernas centrum.

Mycket bra personskildringar och fantastiska miljöskildringar gör detta till en fantasybok utöver det vanliga, främst för de yngre läsarna, men den passar även vuxna, då den ställer många tankeväckande frågor.

Och om du själv inte har skaffat Klockan och spegeln än så kan du lätt göra det hos sf-bokhandeln eller på någon nätbokhandeln.

https://www.sfbok.se/produkt/klockan-och-spegeln-182495

https://www.bokus.com/bok/9789198458206/klockan-och-spegeln

https://www.adlibris.com/se/bok/klockan-och-spegeln-9789198458206

Lämna en kommentar