Sisterhood of the World Blogger Award part 1

Jag har blivit inbjuden av mina två författarkollegor Helena Andersson och Jonas Larsson till något som kallas för ”Sistershood of the World Blogger Award”. Det hela handlar om att man får några frågor från andra bloggare, svarar dem och skickar vidare nya frågor till andra. Ett sorts kreativt kedjebrev helt enkelt, och jag tackar både Helena och Jonas, då det alltid är kul att sätta sig ner och fundera ut svar på intressanta frågor.

sisterhood

När man har blivit nominerad är det några saker man ska göra:

1. Tackar bloggaren som nominerat dig, och länkar till dennes blogg – check
2. Har med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i inlägget – check
3. Svarar på de 10 frågorna du fått – check, typ. Jag har svarat på frågorna från Helena. Jag tar Jonas frågor i ett nytt inlägg.
4. Nominerar 10 andra bloggare och ställer 10 frågor – jag väntar med detta till det andra inlägget. 

Så utan mer omsvep – här är mina svar på frågorna från Helena:

 

1. Vilken bok skulle du kunna tänka dig att kliva in i och bli en del av handlingen?

Jag har ju i flera år varit medlem i Mithlond, Göteborgs Tolkiensällskap, där man faktiskt klär ut sig och gestaltar personer från Tolkiens verk, så det ligger ju nära till hands att säga Ringarnas Herre, men det är kanske lite fusk eftersom jag i alla fall nästan har provat på att vara en del av handlingen i hans böcker.

Nåväl, eftersom jag nyligen uppnådde den aktningsvärda åldern av 42 – vilket ju som alla vet också är svaret på frågan om livet, universum och allting så skulle jag kunna tänka mig att kliva in Liftarens guide till galaxen och kanske få chansen att dra i mig några intergalaktiska gurgelblandare i Ford Prefects sällskap.

2. Vilken bok som du har läst skulle du vilja se som film?

Ganska få om jag ska vara helt ärlig. Jag ser hellre en bra film som inte är baserad på en bok utan sprungen ur ett eget manus.

Med det sagt så ser jag väldigt mycket fram emot filmatiseringarna av Gentlemen och Cirkeln som snart har premiär.

3. Kan du nämna en karaktär som du har fastnat för och varför?

Athos från de tre musketörerna. Han är ädel, har ett tragiskt förflutet och en duktig musketör med djärva idéer. Samtidigt är han inte alltid alltför trevlig och tar sig rätt stora friheter. Det är långt ifrån en ensidig person.

4. Finns det en bok inom dig som du ännu inte har skrivit?

Jag har massor av böcker inom mig. Några kommer jag att skriva, andra bör förbli mystiska och svårfångade idéer längst inne i mitt undermedvetna. Fast om man vill läsa dem så kan man ju bege sig till Morpeus biblioteket i Neil Gaimans Sandmanserier – för där kan man finna alla drömda böcker, inklusive de som aldrig blivit skrivna.

5. Vilken karaktär i en bok påminner om dig?

Ingen som jag kan komma på faktiskt. Och det är nog tur det.

6. Följer du någon bokblogg?

Jag följer väl egentligen ingen blogg, men det finns flera som jag tittar in på med något som i alla fall till ytan påminner om regelbundenhet. Se min länklista i spalten vid sidan för att få ett hum om ungefär vilka.

7. Vilken författare skulle du vilja träffa?

Jag brukar ju dyka upp lite då och då på olika science fiction-kongresser dit författare är inbjudna – oftast som hedersgäster – och har fått förmånen att träffa väldigt många av dessa personer som förgyller vår tillvaro med sina böcker – bland annat den mycket begåvade China Mièville som var hedersgäst på en tillställning i Osla för några år sedan. Han var i alla fall en person jag hade velat träffa, men annars kan jag inte komma på så många.

Jag och China Mieville.

Jag och China Mieville.

Men visst, om Doktorn dök upp med sin Tardis och ville ta med mig på några tidsresor är det inte omöjligt att jag hade bett honom att ta med mig till Oxford under 30-talet så att jag hade kunnat ramla in på The Eagle and the Child och ta en pint med Tolkien, Lewis och de andra inklingarna.

8. Är omslaget och titeln viktig när du väljer en bok?

Ja. Det är inte avgörande, men särskilt om man som jag ibland bara strosar runt i boklådor planlöst så spelar det en roll för om jag ska lyfta upp en bok och se om den är intressant eller inte.

Sedan brukar jag ju använda omslaget på min egen bok som ett försäljningsargument: det är så snyggt så även om du inte gillar boken är den fin i bokhyllan!

9. Vilken är den bästa låt-text som har skrivits?

Valfri text av Lou Reed.

10. Vilken bok längtar du efter att läsa?

Det är många böcker jag längtar efter, men just nu känner jag ett lite extra stort sug efter Erik Granströms Vredesverk.

Kommentera

