Terry Gilliam pratar om The Zero Theorem

Göteborgs filmfestival är ett härligt avbrott i vardagen och fantastisk möjlighet att se filmer som inte brukar leta sig in på biografernas repetoarer. Dessutom är det en chans att lyssna på olika regissörer som besöker festivalen, antingen på seminarier eller i samband med filmvisningarna.

I år blir det inte så många filmer för min del, men en film som jag passade på att se var Terry Gilliams nya – The Zero Theorem. En fantastisk bonus som kom som en liten överraskning var att Gilliam var med på visningen och dessutom höll i en liten frågestund efter filmen.

Jag fastnade för Monty Python när jag var tonåring, och har sedan dess varit ett stort fan av Terry Gilliam. Hans bidrag till Python känns ibland lite bortglömt, men det är på något sätt han som sätter pricken över i:et på Monty Pythons galenskaper. Hans egna filmer är otroligt fascinerande, och även om han kanske aldrig kommer att överträffa Brazil från 1985 så forsätter han att göra bra och tänkvärda filmer.

Frågestund med Terry Gilliam.

Frågestund med Terry Gilliam.

The Zero Theorem känns som ett skolboksexempel på en Gilliamfilm med sin märkliga humor och skeva värld, så det var nästan lite förvånande att få höra att han själv inte har skrivit den.

– Jag fick manuset för sex år sedan, berättade Gilliam under frågestunden, och det var uppenbart att det var skrivet av någon som sett alla mina filmer. Det kändes som en sammanställning av allt jag har gjort. Vilket fick mig att tänka på Fanny och Alexander som är en sammanställning av alla Bergmans filmer. Så det här är min Fanny och Alexander.

Manuset lades på hög men plockades fram igen när arbetet med The Man Who Killed Don Quixote – en film som Gilliam försökt göra sedan 1998 – ännu en gång avbröts. Eller ”ramlade av hästen” som Gilliam uttryckte det. Hans agent förslog då återigen The Zero Theorem och när han efter bara en månad fick med sig Christoph Waltz i huvudrollen dröjde det inte många månader innan de kunde börja filma.

– Så gör man egentligen inte film, sade Gilliam med ett skratt. Oftast tar det minst ett år av förberedelser.

Gilliam kallade in många vänner som jobbade nästan gratis. Matt Damon brydde sig inte om att läsa manus först – han ville helt enkelt ha en roll. Och själva filminspelningen gick på rekordfart. Vissa scener – exempelvis en mycket märklig scen när huvudpersonen Qohen är hos tre läkare (varav en av dem spelas av Peter Stormare) gjordes på en dag. Gerillafilmskapande kallade Gilliam det för.

Han har märkt att många skådespelare gillar att jobba med honom och han tror det kan bero på att han alltid försöker skapar en lekfull atmostfär som de kan utvecklas i. Han gillar själv att arbeta med bra skådespelare eftersom det utvecklar filmen. Det blir så lätt att fastna i egna idéer och det är fräscht när skådespelarna kan komma med sina bidrag.

– Eftersom Christoph Waltz är med i stort sett varje scen är det han som håller ihop filmen. När vi började sade jag till honom ’om du går så följer jag dig’.

Stort arbete lades ner på filmen i efterproduktionen.

– I vanliga fall är det alltid en beskvikelse att se den första versionen när man har klippt ihop den, sade Gilliam, men det här var värre än någonsing. Det var en katastrof! Så vi tog bort allt jag inte gillade och strukturerade om den. Till exempel tog vi bort tre scener efter det slut som finns nu för att de var för Hollywoodaktiga. Nu lämnas filmen utan svar, men kanske med en fråga eller tanke. Det är upp till er att fundera på det! Jag gillar inte filmer som är ger svar, jag är mer intresserad av att ställa frågor, ge idéer och skapa tankar.

Det är nära till hands att jämföra The Zero Theorem med Brazil, och tydligen var manuset mer likt Brazil än den färdiga filmen. En sak som Gilliam gjorde var att göra världen så färgglad.

– Det här är ju ingen dystopi, det är en utopi sade han med ett stort leende på läpparna. Folk är glada och har färggranna kläder! Det är bara huvudpersonen, Qohen, som är ledsen.

Men sedan erkänner han:

– Visst, Brazil var min syn på världen då, The Zero Theorem är min syn på världen i dag.

En oundviklig fråga från publiken var om Terry Gilliam hade några tankar om Monty Pythons nära förestående återförening.

– Jag försöker tänka så lite som möjligt på den, var han svar. För jag har så mycket annat att göra. Under några veckor ska vi upp på scen och göra bort oss. Det är väl det.

Det finns dock hopp för att Don Quixote ska ta sig upp på hästen igen. Han har börjat jobba med en ung spansk producent – Gilliam var inte säker på om han var briljant eller galen – och meningen är att de ska börja filma i oktober. Även om de vare sig har pengar eller skådespelare än.

Låt oss hoppas att det går vägen den här gången. Jag vill verkligen se The Man Who Killed Don Quixote!

Och vad tyckte jag om The Zero Theorem då? Den var mycket bra. Mycket märklig. Precis som en Gilliamfilm ska vara.

3 thoughts on “Terry Gilliam pratar om The Zero Theorem

  1. Oj, avundsjuk över att inte vara på plats vid denna Q&A! Gilliam är en av mina favoritregissörer, och detta låter verkligen som en happening! Ser fram emot filmen, och mot DON QUIXOTE såklart – denna gång måste han få gjort den!

  2. En av de få nu levande regissörer jag har en djup respekt för. Det spelar inte ens någon roll om filmen lever upp till förväntningarna, det kommer ändå vara en högtid.

Kommentera

