Läsåret 2013

Jag tror inte att jag behöver sammanfatta mitt författarår 2013 på något annat sätt än att jublande konstatera att det var året då jag debuterade. Så därför tänkte jag istället försöka summera läsåret 2013.

Det första jag kan konstatera är att jag läst ganska lite – i vanliga fall läser jag någonstans mellan 40 – 50 böcker om året, men 2013 blev det blott 21 ¾. Det beror dels på att jag läste några hyfsat tjocka böcker, men också på att jag har varit föräldraledig och då blir det mindre tid över till läsande (i vanliga fall läser mest på bussen till och från jobbet samt på lunchen). Ytterligare en anledning är naturligtvis att jag har behövt lägga lite tid på att redigera färdigt nyss nämnda debutbok – dygnet har ju trots allt bara ett visst antal timmar.

Men den viktiga frågan handlar ju inte om hur mycket jag har läst utan om jag har läst något bra. Och det har jag. Tidigt under året plockade jag fram en av de där böckerna som har stått i bokhyllan alldeles för länge, nämligen Joseph Hellers Moment 22.

Är den bra? Lever den upp till sin klassikerstatus? Svaret är lätt – ja! Det är en helt fantastiskt bok. Moment 22 bjuder på lika underhållande som omtumlande läsning och jag kan verkligen rekommendera den. På något sätt tycker jag att man ska vara glad för alla de här klassiskerna som står olästa i bokhyllan – för då vet man oftast att man har en fantastisk läsupplevelse framför sig.

Även om inga andra böcker jag har läst under året kan mäta sig med Moment 22 så betyder inte det att resten av läsningen har varit dålig, tvärtom. Bland årets höjdpunkter återfinns bland annat Anders Fagers Jag såg henne idag i receptionen, en bok som jag tycker befäster Fagers status som en av Sveriges intressantaste författare. Ser mycket fram emot hans nästa bok, En man av stil och smak. Det ska bli angenämt att möta bokens huvudperson och jag tror att jag kan gissa hans namn.

Två andra riktigt bra böcker var Jo Waltons Among Others och Karen Lords The Best of all Possible Worlds. Jo Walton var dessutom huvudperson på Fantastika 2013, och jag hade det stora nöjet att få vara moderator i en panel som hon var med i. Karon Lord kommer att vara hedersgäst på årets Åcon (en liten science fiction-kongress på Åland). Jag tror inte att jag själv kommer ha möjlighet att åka, men vad jag har hört är Åcon himla kul och Karen Lord verkar vara en intressant person, så kan ni åka ska ni göra det.

Jag såg också till att under året bekanta mig mer med mitt förlags utgivning. Både Anna Blixt och Stefan Hagel fanns på min läslista sedan tidigare, men när Undrentide bestämde sig för att ge ut min bok så prioriterades de på läslistan. Och det är jag glad över – det är två mycket begåvade författare och jag ser fram emot att läsa fortsättningen på deras bokserier som också kom ut under förra året.

Om Moment 22 var årets bästa bok så stod Neil Gaimans The Ocean at the End of the Lane för årets bästa läsupplevelse. Jag hade nämligen möjlighet att mer eller mindre sträckläsa den, vilket är ytterst sällsynt för oss småbarnsföräldrar. Att det är en riktigt bra liten historia gör det ju inte till en sämre upplevlse.

Bland de novellsamlingar jag har läst under året så vill jag särskilt nämna A collection of Robert Sheckley Sience Fiction. I ett av de första omdömena av Skymningssång jämfördes mina noveller med Robert Sheckleys och då jag inte läst något av honom så var jag ju naturligtvis tvungen att göra det. Så nu kan jag konstatera att det var ett mycket gott omdöme och en jämförelse som gör mig väldigt stolt.

Den minnesgode läsare kommer ihåg att jag i början av texten skrev att jag läste 21 ¾ böcker – vad är det för bok jag inte läste ut? Genomled jag så mycket av en dålig bok så länge innan jag gav upp? Är jag inte riktigt klok? Ni som oroar er kan vara lugna. Det är bara det att jag inte hann läsa ut Haruki Murakamis novellsamling Elefanten som gick upp i rök under 2013. En bok som jag också varmt kan rekommendera.

Men nog om mig nu. Vad har du läst under 2013 som är extra värt att nämna eller rekommendera?

2 thoughts on “Läsåret 2013

  1. Det första som faller mig in är vN av Madeline Ashby, och Permanence av Karl Schroeder. Den som känner mig lär få höra talas om dessa böcker och författare en del 😉

  2. Jag har läst de tre första delarna av Michael Flynns Spiral Arm-serie. Fantastiskt bra, lågmält men intensivt. Ganska Vanceiskt, men mer komplext och trovärdigt.
    Kommer inte ihåg om jag läste Cirkeln under 2013, men Eld påbörjade jag (den är avslutad nu).
    Plockade även fram en bok som legat och väntat länge – Karin Månsdotter av Mika Waltari. Inte någon av hans bästa, men intressant om hur det (kanske) gick till på den tiden.

Kommentera

