Novellmästarna: Stephen King

Om jag säger Stephen King så tänker ni väl i första hand inte på noveller, utan på romaner som är så tjocka att de skulle kunna användas som dödliga projektilvapen.

Och det är klart att det är vad han kommer att bli ihågkommen från, och det är klart att han är en grymt duktig på att snickra medryckande och skrämmande tegelstensromaner med ett persongalleri som man lätt känner för.

Men det är inte vad jag tänker på prata om nu. Jag tänker prata om Stephen King, novellförfattaren. Jag tänker tala om mannen som jämfört noveller med ”en kyss i mörkret.” Jag tänker berätta för er hur skräckmästaren också är en mästare på att bara öppna dörren på glänt och låta er ana en hel värld istället för att gå igenom den i detalj.

Jag tänker helt enkelt prata om en författare som borde skriva färre tegelstenar och fler noveller.

För att värma upp inför den här texten tittade jag lite i innehållsförteckningen till hans första novellsamling, Night Shift (en samling som dessutom har blivit belönad med Balrogpriset, bara det är ju hur fräckt som helst), och insåg hur stor roll den samlingen har spelat för mig. Det här är den sortens noveller som jag alltid velat skriva. Noveller som snabbt etablerar miljö, premisser och ger oss ett trovärdigt persongalleri över ett antal människor som känns äkta.

Det är också noveller som är så underbart skruvade – men som inte skruvar så långt att det bara blir blodbad och överdrivna skräckexcesser, utan nöjer sig med det lilla, vilket ofta duger gott och väl. ”Less is more” gäller även för skräckförfattare.

Vi har till exempel historien om företaget som verkligen, och då menar jag verkligen, ser till att du slutar röka. Vi har novellen om pojkvännen som alltid vet vad hans tjej vill ha – vilket ju naturligtvis låter bra till en början, men glöm inte att det är en novell av Stephen King. Och vi har den tragiska och skruvade historien om mannen som berättar en hemsk historia för en psykolog, utan att veta – äsch det vore tråkigt om jag avslöjade det för er. Läs själva.

King är lysande på att vända upp och ner på verkligheten och gestalta en galen idé. Hans noveller har känsla, kraft och värme. Och dessutom är hans novellsamlingar alltid försedda med dels ett underhållande förord samt ett efterord där han berättar novellernas bakgrund, vilket i alla fall jag tycker är mycket intressant.

Nä, jag blir så sugen på att läsa en novell av Stephen King att jag slutar här. Och hör ni inte mer från mig, då har jag antingen bestämt mig för att läsa om alla hans novellsamlingar. Eller så har det visat sig att jag bara är en figur i en av hans historier.

Och då kan ni ju gissa hur det har gått för mig.

2 thoughts on “Novellmästarna: Stephen King

  1. När jag läser dina inlägg blir jag glad över att jag beställt din novellsamling från Undrentide. Är annars mer typen ”tegelstensläsare”, ex Kings serie om Det Svarta Tornet. Hans noveller kanske jag testar nån gång i framtiden, men tar dina först 🙂

Kommentera

