Intervju med Carolina Gómez Lagerlöf

Carolina Gomez Lagerlöf tilldelades 2009 Tentakelpriset, som delas ut till personer som för science fiction-fans samman.

Carolina Gomez Lagerlöf tilldelades 2009 Tentakelpriset, som delas ut till personer som för science fiction-fans samman.

Carolina Gómez Lagerlöf är en av de där personerna som ser till att saker och ting händer, särskilt för oss som gillar fantastisk litteratur och film. Hon är mycket aktiv i svensk science fiction-fandom och har arrangerat ett antal science fiction-kongresser, till exempel Eurocon 2011 i Stockholm som var en av de största tillställningarna för oss bokälskande science fiction-fans som har arrangerats i Sverige. Har du aldrig varit på en science fiction-kongress tidigare kan jag varmt rekommendera att du besöker en, och du kan läsa mer om vad det innebär i det här inlägget: SF-kongress, vad är det?. Så varför inte börja redan nu i höst och gå på Fantastika 2013 i Stockholm? Om du är tveksam så kanske Carolina kan övertala dig. 

 

När gick du på din första sf-kongress (och vilken var det)?

Min första kongress var Nasacon i Fisksätra 1985.

Vad var det som gjorde att du fastnade för fandom och kongresser?

Jag var en dem som läste sf och fantasy och trodde jag var ensam om det. En dag fick jag för mig att även läsa föreningssidorna i Jules Verne Magasinet, som fanns på mitt bibliotek och fick då information om fandom, SFSF och kongresser. Jag anmälde mig till Nasacon och hade en fantastisk roligt kongress. Att träffa på så många som gillade samma böcker som jag var en glad upplevelse. Sedan är jag en föreningsmänniska som gärna engagerar mig i saker.

Hur många kongresser har du varit med och arrangerat vid det här laget?

Om jag räknar med Fantastika, årets swecon, så är det 11 kongresser.

Är det någon kongress som var extra rolig att arrangera?

Eurocon var den största och dessutom internationell, så det var roligt att arrangera den.

Vilket är ditt roligaste kongressminne (om du ens kan plocka ut ett)?

Det händer ju roliga saker på varje kongress, så det är svårt att välja. Ett roligt minne var den norska kongressen Renaissance där hedersgästen Ian Banks hade glömt sin bok som han skulle läsa högt ur och då fick låna mitt exemplar av Use of Weapons.

Någon hedersgäst som har varit särskilt trevlig och underhållande?

Vi har haft bra tur med våra hedersgäster. Elizabeth Bear som var hedersgäst på Eurocon och Diane Duane som var hedersgäst på Stocon, var mycket trevliga gäster.

Vem är din drömhedersgäst?

Det skulle vara roligt om Connie Willis kunde bli hedersgäst på en svensk kongress. Hon är så trevlig och humoristisk så att hon verkligen lyfter en kongress.

Varför ska man gå på Fantastika?

Det blir den enda svenska science fiction-kongressen i år. Sedan har vi fått så bra gäster så vi har ett ovanligt bra program.

Vad har du för tips till någon som går på sin första kongress?

Ta med en överstrykningspenna och markera vilka programpunkter som du vill gå på. Sedan ska man inte vara rädd att hoppa över någon programpunkt om man hittar någon trevlig fan att prata med. Glöm inte att anmäla dig som funktionär (gopher). Då lär man känna folk mycket snabbare än annars.

Kommentera

