Den fjärde månen

bild-13

Jag läste nyligen om min första publicerade novell – Den fjärde månen – som ingick i antologin Främmande besök vilken gavs ut på det lilla förlaget Paradishuset 1997.

Det är en trevlig liten historia, och föga förvånande inser jag att jag har utvecklats en del som författare på sexton år. Det har funnits en recension av boken någonstans på nätet, och vad jag minns tyckte recensenten att min historia var välskriven men händelselös. Det ligger nog lite i det.

Språket är mycket mer målande i jämförelse med hur jag skriver nu, och storyn är lite tunn – även om den har sina poänger. Jag blir nästan lite sugen på att skriva om den helt, får se om det är ett sug som sitter i tillräckligt länge för att jag faktiskt ska göra det.

Novellen tillkom ganska hastigt, så det är egentligen inte så konstigt att den är lite tunn. Det här var sista året som jag bodde i Lund och jag såg en lapp på biblioteket att material söktes till en science fiction-antologi. Jag skrev på den här tiden nästa bara poesi, så jag ringde upp redaktören (det här var ju innan alla människor hade e-post och uppkopplade datorer hemma) och berättade att jag skrev science fiction-poesi. Han tyckte att det lät mycket intressant och bad mig att skicka över några dikter.

Nu var det dock en ren och skär lögn att jag skrev sf-poesi, så jag fick helt enkelt sätta mig ner och spotta ur mig en gäng dikter som jag skickade över efter ett par dagar. När jag ringde upp igen hade redaktören läst dem. Han tyckte att de var bra, men det var ju egenligen noveller han ville ha i antologin.

”Inga problem”, ljög jag. ”Jag har precis skrivit klart en. Jag skickar över den.” Jag kunde vara så övertygande eftersom det här samtalet utspelade sig på en fredag och jag visste att jag hade på mig till ungefär söndag lunch att skriva en novell. Återigen – det här var innan e-post var standard så jag kunde rätta mig efter den vanliga postgången.

Novellen blev uppenbarligen klar i tid och fick vara med i samlingen. Det var en fantastisk känsla, en känsla som gav mersmak, och även om det dröjde ett tag innan jag kom igång på allvar med mitt skrivande så gav det mig tillräckligt med självförtroende att inte lägga författardrömmarna på hyllan.

Jag hoppas Kent Björnsson och Cecilia Nilsson som jobbade med Paradishuset läser det här, och jag hoppas ni vet hur tacksam jag är.

PS Nej, jag tänker inte publicera novellen på den här bloggen eller någon annanstans. Vill ni läsa den får ni leta upp samlingen på ett antikvariat.

PPS Däremot kan ni forfarande besöka förlagets webbplats: http://user.tninet.se/~cor054g/forlaget.htm

bild-14

One thought on “Den fjärde månen

  1. Ping: Föredrag i Lund | Skymningssång

Kommentera

