Hattar, del ett

Det finns en lag i universum som säger att alla bloggar förr eller senare förvandlas till modebloggar. Nu har det även drabbat min blogg, men jag hoppas ni förlåter mig då jag endast kommer att skriva om huvudbonader.

Hattar! Vad vore väl livet, och litteraturen, utan hattar och andra huvudbonader? Kanske något av de snyggaste klädesplagg som finns, och lyckligtvis ett klädesplagg som är på återtåg. Det finns många berömda hattar i litteraturen, och berömdas av alla är naturligtvis en som aldrig bars, det vill säga Sherlock Holmes deerstalker. Conan Doyle nämner vid något tillfälle en huvudbonad som kan vara en deerstalker, men det är i själva verket något som illustratörerna har tillägnat honom.

En annan berömd hatt är Gandalf spetsiga blå hatt som alltid har fått mig att undra vilket färg det är på de fyra andra trollkarlarnas hattar, eller om det var så att Gandalf fick en av de blå trollkarlarkans hatt av misstag och någon av dessa springer runt med en grå hatt någonstans i Midgård. Om du inte hänger med i mitt resonemang så har du antagligen en lite mer sansad relation till Tolkien än vad jag har. Och det är helt OK.

Berömda är naturligtvis också Muminpappans höga hatt, och den sortens fjäderprydda hatt som bars av musketörerna och självklart även Cyrano de Bergerac vars sista ord till och med tillägnas fjädern – panachen

Nåväl, syftet med det här inlägget är egentligen inte att skriva så mycket om hattar i böcker, utan visa upp min samling med huvudbonader. Eftersom jag faktiskt har en inte helt oansenlig mängd så har jag beslutat mig för att dela upp inlägget i tre delar.

Här ses författaren iförd sommarhatt, inköpt i Tallin, och redo att dricka rosévin i närmsta park.

Här ses författaren iförd sommarhatt, inköpt i Tallin, och redo att dricka rosévin i närmsta park.

Till vardags kan man med fördel bära en diskret men snygg keps.

Till vardags kan man med fördel bära en diskret men snygg keps.

Alla vet ju att man bäst avnjuter en cigarill iförd en fes från Egypten och en stilig rökrock (gåva från svärmor).

Alla vet ju att man bäst avnjuter en cigarill iförd en fes från Egypten och en stilig rökrock (gåva från svärmor).

One thought on “Hattar, del ett

  1. Ping: Hattar, del två | Skymningssång

Kommentera

