Fantasy – några favoriter

”Problemet som mycket fantasy lider av är att världen inte är tillräckligt intressant eller att den blir alldeles för lika andra fantasyvärldar.” Det här skrev jag för några veckor sedan i mitt inlägg om fantasy (som går att läsa här).

Så vad finns det för intressant fantasy som jag kan rekommendera? Och nu tänker jag återigen på det som ofta kallas för high fantasy, det vill säga litteratur som verkligen utspelar sig i en annan värld, inte en magisk version av vår egen. Vad finns det för fantasy som inte är skriven enligt standardmall 1A och som är en författares egna försök att återvända till Tolkiens Midgård (eller i värsta fall, en kopia på en kopia av Midgård)?

Lyckligtvis finns det en hel del.

En av de mest intressanta författarna jag har läst är China Miéville vars värld Bas-Lag är oerhört fascinerande. Tre av hans böcker utspelar sig i denna värld (och det verkar tveksamt om det blir fler), och det är tre böcker som helt enkelt är fantastiska.

Bas-Lag är ingen obestämd medeltidsvärld med lantbrukarsamhället som ideal och en svartvit världsbild. Nej, i den här världen har teknologin kommit en ganska god bit på väg – till exempel används elektricitet vid magiska ritualer istället för blodsoffer. Människor samsas med insektsfolk, kaktusfolk, ”remakes” (brottslingar straffas genom att läkare helt enkelt ”gör om” dem) och andra mer eller mindre bisarra varelser. I centrum för berättelserna finns storstaden New Crobuzon som styrs av det fruktade parlamentet och dess hemliga polis. Det är en levande, pulserande stad i en levande och fascinerande värld.

China Miévilles böcker är omtumlande och fantastiska. Ibland obehagliga, rentav äckliga, men hela tiden fascinerande, tankeväckande och riktigt, riktigt bra. Så har ni inte läst de tre böckerna som utspelar sig i Bas-Lag ännu så är det hög tid att göra det. Perido Street Station, The Scar och Iron Council är böckerna ni ska köpa och läsa (ni ska naturligtvis läsa allt Miéville har skrivit).

Ytterligare en favorit är Steph Swainstons böcker om världen Fourlands. Centralt i den här världen är kejsaren och hans cirkel av den odödliga eliten, de femtio bästa i sitt gebit. Varje odödlig kan ersättas, vilket görs genom utmaningar för att se om uppkomlingen är bättre. Det här ger naturligtvis utrymme för en hel del intriger, och om vi till det lägger en i närmast oövervinlig och oresonabel yttre fiende samt en lögnhalsig narkoman som huvudperson och berättare så hoppas jag att jag i all enkelhet har lyckats förmedla i alla fall lite av anledningen till varför Swainstons böcker är oslagbara. Hittills har det blivit fyra stycken – The Year of our war (som faktiskt finns översatt till svenska), No present like time, The modern world och Above the snowline.

Jag tycker dessutom att det är väldigt trivsamt att det börjar komma så mycket intressant och välskriven svensk fantasy. Anders Björkelids serie Berättelsen om blodet är till exempel verkligen värd att kolla upp – sista delen kommer förhoppningsvis innan året är slut.

Mitt eget förlag, Undrentide, ger dessutom ut riktigt bra fantasy. Anna Blixts serie om Mörkrets väktare vänder upp och ner på den traditionella synen på gott och ont som är så vanlig i fantasygenren och har onekligen skapat en tankeväckande värld. Hittills har två böcker kommit ut – Fredens pris samt Rämnfödd och om jag har förstått saken rätt är det fler på väg.

Stefan Hagels värld i En saga om sorg är kanske lite mer traditionell (men det säger jag med brasklappen att jag inte läst färdigt del ett ännu så jag kan ha fel), men han tar igen det i sin enorma berättarglädje. Del ett heter Fred så gyllene – del två Flammor av vrede kommer troligen ut ungefär samtidigt som min egen lilla bok.

Främst bland svenska fantasyförfattare, jag kanske till och med bland fantasyförfattare överhuvudtaget, är Erik Granström som har förvandlat det klassiska rollspelsäventyret Svavelvinter till en helt fantasiskt bokserie.

Så här skrev jag om Slaktare små, del två i hans serie, när jag recenserade den på bokus.com:

”Något märkligt hände när jag läste Slaktare Små. Jag upplevde en stolthet som jag aldrig tidigare känt, en stolthet över det faktum att denna mästerliga bok var skriven på mitt modersmål. Jag tror aldrig jag har känt så tidigare, och jag betvivlar att jag kommer att göra det igen, i alla fall inte förrän nästa del i Granströms krönika om den femte konfluxen är färdig och jag får det stora nöjet att läsa den. 
Slaktare Små är märklig, underfundig, rolig, spännande och framförallt välskriven. Det är troligen en av de bästa fantasyromaner som någonsin har skrivit. Läs, läs, läs!”

Det finns med andra ord väldigt mycket bra och annorlunda fantasy. Vilka är dina favoriter?

4 thoughts on “Fantasy – några favoriter

  1. Jag älskade fantasy förr i tiden, men började sedan hata genren efterson jag läst för mycket skit. Men eftersom du gillar Mieville så är jag beredd att ge de andra en chans också :).

    Mina favoriter söm överlevt mitt fantasyhat är:

    Joe Abercrombie: välskriven action som påminner om bra gammal pulp, med sköna karaktärer och härligt språk. Finns på svenska, men ingen aning om hur översättningen är.

    P.C. Hodgell: Min absoluta favoritdoldis. Hemska omslag men en fantastisk värld, coola karaktärer och skön stämning. Som en kall rom och cola i fredagssoffan.

  2. Hodgell har jag vare sig läst eller hört talas om – så jag tackar för boktips. Ser att hon har några novellsamlingar på sitt samvete också, vilket jag uppskattar extra mycket!

  3. Jag gillar Elizabeth Lynns Tornor-böcker: ”The Watch-tower”, ”The Dancers of Arun” och ”The Northern Girl”. Välskildrade huvudpersoner som är långt från klichéhjältarnas skara, bra human-only miljöer (både geografi och sociologi) och vettiga psykologiska förklaringar till varför de antagonisterna har valt att agera som de gör.

    • Även det böcker jag inte har läst. Tack för tipset!

      Och till alla som läser kommentarerna vill jag passa på att rekommendera ovanstående talares fantasyroman ‘Spiran och staven’!

Kommentera

