Intervju med Nene Ormes

Nene Ormes tillsammans med mig och min dotter på Condense 2010.

Nene Ormes tillsammans med mig och min dotter på Condense 2010.

Jag hade den stora förmånen att intervjua den begåvade Nene Ormes strax efter hennes debut på science fiction-kongressen Condense i Göteborg 2010. Det var så intressant att det kändes helt självklart att intervjua henne till bloggen. Jag kan dessutom inte komma på någon lämpligare att ställa några frågor till om stadens roll i litteratur med tanke på att hennes båda böcker, Udda verklighet och Särskild är något så ovanligt som svensk urban fantasy om de ”sära” i Malmö.

Har du inte läst hennes böcker kan jag varmt rekommendera dem. De är dessutom mycket snygga i bokhyllan!

Vad är det, enligt dig, som gör städer till så bra platser för litteratur i allmänhet och fantastik i synnerhet?

Kulturen och arkitekturen, och då menar jag särskilt själva tillståndet att leva i en stad, nära andra människor, med påtvingad (och självvald) interaktion hela tiden. Kontaktytorna mellan människor och miljö blir så påtagliga när miljön är människoskapad dessutom.

När det gäller fantastiken så känner jag personligen en större tjusning när det fantastiska blandas med det mundana, när vardagen kan vara märklig och det mest banala kan ha annan innebörd eller vara med som en del av det stora äventyret. Jag gillar också hur urban fantasy använder det vanliga som en rutchkana ner i den övernaturliga världen. Man tror att man vet precis hur världen är, med bussar, telefoner, jobb och matlagning – och så plötsligt är den full av extraordinära händelser och varelser.

Är det några städer förutom Malmö som fascinerar dig och som du skulle kunna tänka dig att skriva om?

Jadå! Bland de svenska ligger Göteborg bra till, och Visby med sin sagolika miljö. När jag reser blir jag lätt kär i andra städer, men för det mesta tänker jag på dem som någon annans stad. Budapest kom långt in under skinnet på mig med sina varma bad och vackra broar och jag kan riktigt känna vilken typ av historia jag skulle vilja berätta inspirerad av dem. Men så som jag vill skriva om Malmö känner jag inte för någon annan stad.

Har du funderat på att själv skapa en egen stad (som t ex Newford eller mer exotisk som New Crubozon) och skriva i?

Det är en tanke jag lekt med på sistone, särskilt som jag var i Oxford nyligen och funderade över hur Philip Pullman hanterat det där overkliga Oxford som hans Lyra rör sig i. Dessutom är det så fasligt roligt att syssla med världsbygge att jag har svårt att låta bli. Kanske är det därför jag skriver om det verkliga Malmö, för att inte ägna mer tid åt att bygga världen än att skriva i den?

Kan du nämna några riktigt bra urban fantasy-böcker?

Dangerous Angels av Francesca Lia Block är den som inspirerade mig att börja med Uddas värld; Ilona Andrews har skrivit en serie böcker som börjar med Magic Bites där hon har tagit vår tids Atlanta och helt förändrat det på grund av magin som kommit tillbaka till världen, de är underbara; Jag gillar verkligen Dresden Files av Jim Butcher, han levererar bra, solid urban fantasy varje gång; Lauren Beukes Zoo City är också en pärla, utspelar sig i Sydafrika med magiska inslag på ett oväntat och verklighetstroget sätt.

Och en sista fråga – vad jobbar du på just nu?

Just nu skriver jag en brevroman som troligen skulle klassificeras som gaslamp fantasy snarare än steampunk, men i det registret. Inspirerad av Malmö, förstås.

Kommentera

