Fantasy – ett steg in i en annan värld

Från rollspel som Drakar och Demoner är ju inte steget långt till fantasy. Jag blev själv Tolkienskadad i unga år, och har lyckligtvis inte växt ifrån det. Eller rättare sagt: jag har inte försökt lura mig själv att fantasy endast skulle vara litteratur för barn och unga.

Man behöver i ärlighetens namn inte läsa särskilt mycket fantasy för att inse att det är en väldigt vuxen genre (fast det finns naturligtvis utmärkt barn- och ungdomsfantasy). Kanske är det så att vi tack vare en viss TV-serie som är rätt populär nu kan få en liten annan syn på genren i Sverige. Eller inte.

En fråga som vi fantasyläsare ibland får är vad som är grejen, varför man vill läsa något som inte ens utspelar sig i verkligheten. Det finns många svar på den frågan, kanske lika många som det finns läsare, men jag tror att många kan ensas om att något av de mest fascinerande med fantasylitteratur är världarna som böckerna utspelas i. Särskilt när det gäller så kallad ”high fantasy” (Wikipedia kan naturligtvis reda ut vad som är high fantasy om ni känner er osäkra).

När de är som bäst så är dessa världar fullt fungerande små universum, där saker hänger ihop, hur orimligt det än verkar. Tolkien skriver i sin essä Om Sagor hur viktigt det är som författare att se till att beskrivningen av världen hänger ihop. Om solen är blå måste du som skapare av världen veta hur gräset ser ut i solskenet.

I många fall är världen bättre än boken – det är onekligen fallet med Tolkiens Midgård som nog är den mest genomtänkta fantasyvärld vi kan tänka oss. Och innan någon blir upprörd vill jag bara påpeka att bara för att världen är bättre än boken så betyder det ingalunda att boken skulle vara dålig. Jag har läst Ringarnas Herre minst tio gånger (antagligen fler), och tro mig, jag skulle inte göra det om jag inte älskade den.

Delar av vår bokhylla för den som fortfarande inte är övertygad om att jag älskar Tolkien.

Delar av vår bokhylla för den som fortfarande inte är övertygad om att jag älskar Tolkien.

Problemet som mycket fantasy lider av är att världen inte är tillräckligt intressant eller att den blir alldeles för lika andra fantasyvärldar. Om en författare bestämmer sig för att hitta på en helt egen värld så tycker jag det inte är för mycket begärt att faktiskt göra den just det – egen.

Måste boken utspela sig i en kvasimedeltid? Varför påminner könsrollerna så mycket om de som finns i vår värld? Behövs det en vis, ädel och odödlig ras såväl som krumma och svartmuskiga varelser som slåss för de onda? Måste den onde fursten bo i ett mörkt torn och den unge prinsen leva i hemlighet på en bondgård oviss om sin sanna identitet?

Nu finns det lyckligtvis mycket fantasylitteratur som har lämnat klichérna bakom sig, och det kommer mer och mer spännande böcker skrivna av författare som verkligen vågar utforska sin egen fantasi och bygga upp intressanta och annorlunda världar.

Själv har jag alltid tyckt att det är fruktansvärt svårt att skriva fantasy – kanske har jag varit för ödmjuk (eller lat?) för att ordentligt ta mig an inför uppgiften att skapa en intresseväckande värld.

Två av novellerna i min samling nosar på ”high fantasy” – Målningen och Intervjun, men i ärlighetens namn är det bara den sistnämnda av dessa som verkligen utspelar sig i en annan värld. Men det som jag själv känner att jag lyckades med när jag skrev dem var att få med känslan av att en större värld finns bakom historien. Att det finns mer att berätta. Och jag hoppas att ni som läsare ska känna er lite nyfikna på världarna, även om jag inte kan lova att jag någonsin kommer återvända till dem själv.

Annars måste jag erkänna att jag precis har avslutat första utkastet av en fantasyroman. Jag passade på att göra ett av alla test som finns på nätet för att se hur klichéfylld boken är. Domen blev att den endast innehåller 5 % klichéer, vilket enligt de som gjort testet är mer än OK: ”Good job. Your fantasy book isn’t cliched at all. It should be an interesting, original work of art.”

Kolla själv – även om du inte skriver en bok är det rätt rolig läsning: http://www.gotoquiz.com/is_your_epic_fantasy_novel_cliched

3 thoughts on “Fantasy – ett steg in i en annan värld

  1. Roligt test. Jag testade utifrån mitt lilla projekt och kom upp i 18%, lite högre men det stod att det var ok. Var lite svårt att svara med tanke på att jag har tre huvudkaraktärer dock.

  2. Ping: Fantasy – några favoriter | Skymningssång

  3. Jag körde kliché-testen för min fantasyroman ”Spiran och staven” och fick 0% i klichévärde. Synnerligen trevligt. Fast när jag började skriver berättelsen bestämde jag redan från början att något sådant skulle vara fallet.

Kommentera

