Drakar, demoner och jag

Om man som jag var en bokälskande nörd i de yngre tonåren utan en alltför stor bekantskapskrets var det en otrolig upplevelse på så många sätt att få bli introducerad till rollspel.

Inte bara för alla möjligheter som finns i spelet och för att det är så otroligt stimulerande för fantasin och berättarlusten, utan också för att det var en sysselsättning för oss som kommit på att det inte var så där fantastiskt kul att springa efter en boll hela tiden – särskilt som det var viktigare att vara bra på att jaga den där bollen än att ha roligt tillsammans.

Det fascinerande var också att många av de  som var lite tuffare upptäckte hur kul det var att sitta runt ett bord endast beväpnad med papper, penna och en obegränsad fantasi. Vilket ju betydde att vi som lade våra sparpengar på produkter från Äventyrsspel fick vara med, och fick vara med på våra egna villkor.

Tro mig, den känslan kan inte beskrivas, den kan bara upplevas.

Det är med andra ord inte så konstigt att jag är en av alla de som kan låta så lyrisk när jag pratar om Äventyrsspel och deras flaggskepp Drakar och Demoner. När jag öppnade den svarta lådan med Elric på omslaget för första gången så öppnade jag något så mycket större och som har betytt så mycket för mig.

Pandoras box? Bah.

Det här är kanske en anledning till att jag är så förbaskat konservativ när jag än i dag är spelledare. Några gånger har det hänt att jag har satt mig in i nya spelsystem, men jag återvänder hela tiden till Drakar och Demoner Expert.

Nu har jag det nya Svavelvinterspelet hemma, och tyvärr har det legat oläst alldeles för många månader, men jag är väldigt sugen på att läsa reglerna och få spela det och hoppas få tid med detta snart.

Det är dessutom lockande att säga att cirkeln sluter sig när det handlar om ett spel som baseras på en av de bästa kampanjerna till Drakar och Demoner, men jag vill påstå att det är helt fel att se det så.

Det är inte så att cirkeln sluts. Det är nu vi förstår att den hela tiden vidgas och att den aldrig kommer att minskas.

Som gammal rollspelare så känns det väldigt härligt att se hur stor vår hobby har blivit, och det är också kul att se vad som händer med gänget från gamla härliga Äventyrsspel.

Fredrik Malmberg gör film i Hollywood. Erik Granström har skrivit några av de bästa fantasyböcker som går att läsa baserade på Svavelvinterkampanjen. Anders Fager, som en gång i tiden mest var känd för Spindelkonungens Pyramid, är en av Sveriges intressantaste skräckförfattare. Och alla rollspelares nestor Anders Blixt har debuterat med en spännande och annorlunda fantasyroman samt en makalöst bra steampunkdito.

Dessutom visar det ju sig att en massa gamla rollspelare börjar ge ut böcker och därmed berikar den svenska fantastiken. Och det är ju inte så konstigt med tanke på vilken bra hjärngymnastik det är att spela rollspel, och hur mycket kreativiteten utvecklas när man spelar.

Jag är förbaskat stolt att vara en av alla gamla rollspelare som får förmånen att ge ut en bok. Och jag är och förblir tacksam för allt gänget på Äventyrsspel gjorde.

2 thoughts on “Drakar, demoner och jag

  1. Håller med i mångt och mycket utom i konservativiteten. För min del har jag drivit vidare och fastnat nyare system eftersom jag inte längre vill hålla på med uträkningar, välja bland hundra färdigheter och liknande. Men samtidigt är jag oerhört glad att Äventysspel använde Basic Roleplaying som grund när de gav oss sina spel. Ryser vid tanken om vi hade fått idiotier som nivåer istället för erfarenhetspoäng-köper-färdighetspoäng… Och grunden i Drakar och Demoner och Mutant? Subjektivt sätt vill jag inte ha det på något annat vis.

  2. Ping: Finna dolda ting | Skymningssång

Kommentera

