Författardrömmar

Det är passande att den första novellen i min kommande samling heter ”Författardrömmar”. För jag kan ju inte förneka att jag har haft sådana under en lång tid. Först var det bara det, drömmar. En dag skulle jag skriva något. En dag, men inte än.

Lusten att skriva fanns dock, och är den lusten tillräckligt stor hittar den alltid vägar för att övervinna lättjan. Jag började helt enkelt skriva poesi. Samtidigt så skrev jag enkla poplåtar till det band jag spelade i på den här tiden och tillsammans med poesin var det nog för att jag under en lång tid skulle få utlopp för min kreativitet.

Men bandet upplöstes, jag hittade andra saker att skriva och sakta men säkert närmade jag mig prosan igen. Under slutet av min studietid fick jag en novell publicerad i antologin ”Främmande besök” som gavs ut av det lilla förlaget Paradishuset.

Detta stärkte mig mycket, jag skrev en och annan novell och påbörjade flera romaner som aldrig avslutades. Jag fick dikter publicerade i tidskrifter och kände att jag verkligen hade något på gång när jag blev antagen på skrivarlinjen på Nordiska Folkhögskolan. Nu kunde inget stoppa mig.

Men riktigt så enkelt är det ju som bekant aldrig.

Det var verkligen ett givande år på skrivarlinjen. Det var fantastiskt att på heltid kunna ägna mig åt mitt författarskap och jag hade mycket glädje av de stimulerande textsamtalen som ägde rum.

Jag är också mycket nöjd med de noveller jag skrev under det här året, men samtidigt var det något som hände. Något som hämmade mig. Jag fick med mig alldeles för många uppfattningar om hur en text skulle se ut, och felaktiga föreställningar om vad jag borde skriva. Jag ville skriva, jag borde öka tempot och skriva ännu mer, men jag kunde inte. Det gick trögt och texterna blev oinspirerade.

Jag borde kanske gett upp, men lyckligtvis gjorde jag inte det. Jag fick en novell publicerad, jag lyckades faktiskt skriva ett första utkast till en roman. Det blev några mer noveller, men det var något som inte riktigt släppte. Det var något som hindrade mig.

Det var först när jag skrev novellen ”Författardrömmar” som jag insåg vad det var. Jag skulle naturligtvis använda mig av all lärdom jag hade fått med mig från skrivarlinjen. Men jag behövde inte bry mig om den. Jag behövde inte bry mig om något som jag hade lärt mig där, och framförallt inte lärarnas uppfattning om vad som är god litteratur.

Det viktiga var att jag skrev något som jag själv tyckte om. Något som var roligt att skriva och något som jag hade kunnat tänka mig att läsa. Det blev en novell om ett samhälle där inte vem som helst får skriva, och denna novell kom på tredje plats i Den fantastiska novelltävlingen, dit över hundra bidrag brukar skickas varje år.

Och jag insåg hur enkelt det egentligen är. Det är som CS Lewis en dag sa till Tolkien: ”Om ingen skriver det vi vill läsa får vi väl göra det själva.”

Novellen ”Författardrömmar” var början på en ström av noveller. Och så länge jag har kul när jag skriver dem kommer de fortsätta komma.

Hoppas du har kul när du läser dem.

2 thoughts on “Författardrömmar

  1. Hej Patrik!
    Kommer att se till din blogg då och då. Gillar din poesi o delar dina poesiidoler. Känner mig dock märkligt nog mer hemma i det engelska senviktorianska diktarmyllret. Hmm. Apropå främmande diktarfåglar. Kom just att tänka på: Hur är din skoltyska? Kolla Rainer Maria Rilke! Hans poesi borde passa dig som hand i handske! Den har i alla fall gett mig mycket.
    Ha en lååång skön sommar hälsar J-O

    • Min tyska är dessvärre nästan på obefintlig, men jag har för mig att jag har läst lite Rilke i översättning. Tror att några av hans dikter finns med i ett antal antologier som jag har hemma. Ska undersöka!

Kommentera

